Ekonomi

Musluk suyuna geri dönüş: Fiyatı 1 yılda yüzde 160 arttı

Son bir yılda neredeyse tüm işlerde fiyat artışları yüzde 100’ü aşarken, bunlar arasında en cazip olanlardan biri de ambalajlı su işleri olarak öne çıktı. Geçmiş yıllarda 6 ayda bir yapılan fiyat değişim sıklığının hemen hemen her ay meydana gelmesi ve damacana su fiyatının 50 TL sınırını esas alması tüketicileri farklı arayışlara yöneltti.

Ekonomim.com’un haberinde görüşlerine yer verilen Ambalajlı Su Üreticileri Derneği (SUDER) Başkanı Hüseyin Karamehmetoğlu, “Geri dönüştürülemeyen ambalajlardan (PET, cam) bazı damacanalara, bazılarına geri dönüş oldu. şebeke suyuna.”

Karamehmetoğlu, suyu oluşturan maliyet kalemlerine de dikkat çekerek, “Paketlenmiş su ürünlerinin yaklaşık yüzde 90-96’sı sudan değil, diğer maliyetlerden oluşuyor. Yani tüketicilerimiz suya değil ambalaj malzemesine ve nakliyeye para ödüyor.”

SALGIN ÖNCESİ TOPLAM HACİM

SUDER verilerine göre 2018 yılında 12,1 milyar litre olan su piyasası, 2019 yılında 11,6 milyar litreye, 2020 yılında ise 10,5 milyar litreye geriledi. Bunun 5,9 milyar litresi damacana, 4,6 milyar litresi ise damacanadan oluştu. PET satış kanalı. Diğer bir ifadeyle damacanalar tonaj bazında toplam su pazarının yüzde 56’sını oluşturdu. 2021 yılında hacim 11,1 milyar litreye ulaşırken damacana payı yüzde 55’e geriledi.

2022 sonuçlarına ilişkin piyasanın iddialarını aktaran SUDER Lideri Karamehmetoğlu, toplam hacmin 11,7 milyar litreye, cironun ise 6,4 milyar litresi damacana, 5,3 milyar litresi PET satış olmak üzere yaklaşık 12,7 milyar TL’ye ulaşmasını beklediklerini kaydetti. .

Nüfus artışına rağmen su piyasası hacminin salgın öncesi dönemin gerisinde kalması şebeke suyuna doğru bir gidişata işaret ediyor. Karamehmetoğlu, dünyada elektrik ve hammadde fiyatlarının artması ve yüksek döviz kurları nedeniyle Türkiye’de elektrik fiyatlarının çok değerli hale geldiğini belirtti. . Şişelenmiş su firmalarını etkileyen başlıca maliyet kalemleri elektrik, personel, paketleme, akaryakıt ve otoyol-köprü geçişi olarak sıralanıyor. Bu maliyetler tüketici fiyatları üzerinden bakıldığında ambalajlı su ürünlerinin yaklaşık yüzde 90-96’sını oluşturmaktadır. Yani tüketicilerimiz suyun bedelini değil, onu oluşturan ambalaj malzemelerinin ve nakliyenin bedelini ödüyor.”

SUYA DEĞİL PAKETLEMEYE ÖDEYİZ

Karamehmetoğlu, branştaki yoğun rekabetin firmaların zorunlu olmadıkça fiyat artırmasına izin vermediğini belirterek, “2021 Aralık ayı ortasında ve 2022 Aralık ayı ortasında motorine yüzde 140, otoyol ve köprü geçiş ücretleri yüzde 56, minimum yüzde 56 arttı. maaşlara yüzde 82, elektrik faturalarına yüzde 277, sanayide kullanılan doğalgaz faturalarına yüzde 322 zam yapıldı. çift ​​yönlü taşıma işlemi olduğu için damacana fiyatlarına yansımaktadır.

ŞİŞE SU FİYATI 1 YILDA YÜZDE 160 ARTTI

Geçen yıl 18 TL olan 19 litre damacana su fiyatları her ay düzenli olarak arttı. Önceki gün damacana fiyatı yüzde 160 artarak 46,9 TL oldu.

SU FİYATLARINDAKİ YÜKSELİŞ DEVAM EDECEK Mİ?

Hüseyin Karamehmetoğlu, “Son iki yıldır yaşadığımız arz sorunuyla ilgili bir olumsuzluk olmazsa bu yıl daha istikrarlı bir seyir bekliyoruz. Ancak son yıllarda yaşanan beklenmedik gelişmeler sanayicileri hiçbir konuda doğru tahminlerde bulunmaya yöneltmiyor.

KAYNAK: EKONOMİM.COM

harmancikhaber.xyz

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu